Hoe je meer vooruitgang kunt boeken in de martial arts

Heb je het gevoel dat je niet genoeg vooruitgang boekt? Of dat je afwisselend groei ervaart en dan weer terugzakt als je een training mist? Dit is heel herkenbaar als je net begint en de meeste studenten krijgen hier vroeg of laat mee te maken. Het is een beetje vergelijkbaar met het volgen van een studie. Je bent actief de studie aan het volgen met volledige aandacht, maar heb je wel echt geleerd HOE je moet studeren om echt resultaat te boeken? In de Martial Arts is het vergelijkbaar. Ook daar ben je een student. Dat je bij de trainingen bent is geweldig, maar dat betekent nog niet dat je weet HOE je moet trainen.

De meeste sporters gaan naar hun training, leren wat nieuws, socializen, doen een goede workout en laten het los… dan slaan ze een keer een training over en dan krijgen ze soms het gevoel dat het niet echt op schiet. Hoe kun je dan, ondanks dat je om wat voor reden dan ook niet altijd elke week bij de lessen kunt komen, toch een blijvend gevoel van vooruitgang ervaren?

Waar het om gaat is dat je een beeld krijgt van de totale mogelijkheden en dat je leert hoe je jezelf leiding kunt geven. In mijn eigen training maak ik namelijk een onderscheid tussen formele trainingen en informele trainingen. De formele trainingen zijn de wekelijkse lessen in de Dojang waar je kunt shinen in je uniform! Daar gelden de etiquette en Dojang regels. In de informele trainingen, thuis, buiten, in je tuin enzovoort, zijn nog véél meer katalysators vinden voor technische groei en persoonlijke ontwikkeling. Denk aan bijvoorbeeld aan Martial Arts fitness, Ki- en conditietraining, en natuurlijk het verfijnen van al je verworven kennis en zwaardtechnieken. Maar hoe maak je daar dan het beste gebruik van?

You can’t hit a target unless you have one

Spring Dragon classics

Voor elk serieus doelgericht programma heb je namelijk een training journal nodig. Dit is echt essentieel. Als instructeur heb ik er twee. Een voor mijn eigen training en één waarin ik de attendance bijhoud en het lesplan in vermeld. Je training journal helpt je om op koers te blijven in de richting van de door jou gekozen doelen. We maken hierbij onderscheid tussen de doelen voor je volgende band en je persoonlijke doelen. Persoonlijke doelen zijn bijvoorbeeld: afvallen, meer kracht, meer energie, meer zelfvertrouwen, enzovoort.

Je training journal is de dus de verslaglegging van je vooruitgang en een zeer waardevolle tool. Noteer hierin je doelen, je motivatie, je training plan, je successen en je terugvallen. Ik stel voor dat je een journal gebruikt in de vorm van een spiraal notebook. Wanneer je eenmaal een training journal hebt begin je direct met het vaststellen van je doelen, want:

You can’t hit a target unless you have one!

Een doel kan bijvoorbeeld zijn om je volgende band te halen, of zoiets als 30 push ups maken of 5 km hardlopen binnen 30 minuten (zie ook de Private Member Group van Spring Dragon voor meer inspiratie). Doe je dit in combinatie met een training journal waarin je in staat bent om een groot doel in stukjes te hakken, dan zal je beter in staat zijn om effectief en consistent te blijven trainen. Door het plannen van je volgende training geef jezelf leiding. En dat resulteert in meer vooruitgang en tevredenheid. De Martial Arts is namelijk opeens éxtra leuk wanneer je geleerd hebt hoe je je informele trainingen creatief en efficiënt kunt invullen.

Clearity is power

Spring Dragon classics

Clearity is power, dus hoe meer detail je hebt in je doelen, des te beter.

Goed: ik wil een horizontal cut maken.

Beter: ik wil 100 horizontal cuts maken in de ruiterstand.

Best: ik wil genoeg horizontal cuts maken in de ruiterstand totdat ze consistent ‘fluiten’ in alle 2 richtingen zodat ik weet dat ik de snijhoek goed heb en daarna wil ik de effectiviteit ervan testen met succesvolle paper cuts.

Richtlijnen om effectief doelen te stellen:

  1. Wees specifiek en helder wanneer je je doelen bepaald
  2. Gebruik persoonlijke motiverende woorden en uitspraken
  3. Schrijf je doelen altijd in je training journal
  4. Wees uitdagend, maar wel realistisch
  5. Weet dat je elk doel kunt bereiken

Wil je meer weten hoe je kunt genieten van een uitdagende en veelzijdig workout? Neem dan contact met ons op via https://springdragon.nl 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Hello world.

This is a sample box, with some sample content in it.